С “Буса на мечтите” от Крапец до Синеморец част 1.

В началото на юни с Чонги тръгнахме на пътешествие в предследване на прогноза за кайт, което в последствие се превърна в посещаване непознатите за нас места по Черноморието. За целта бяхме стегнали нашия ръждясал бус, който въпреки скърцането и странните звуци, не ни предаде нито веднъж. Сигурно много от вас са си мислели за такова пътуване, но не са го направили по ред причини. Ако сте от хората, които ги влече животът на номад, и спокойно може да живеете с една раница на гръб поне седмица, то значи ще откриете нещо очарователно в това да пътувате с бус и да спите, където (почти) си поискате.

Какво трябва да знаете преди да тръгнете?

Всички знем, че подготовката предотвратява провала 🙂 Добре е да имате предвид, че ще се наложи да спите на непознати места, не винаги ще има течаща вода наблизо, магазин или електричество. По тази причина е добре да сте подготвени с най-важните неща като: достатъчно вода, фенер/челник, нож, тоалетна хартия, спрей против насекоми, аспирин. От там нататък всичко останало ще е плюс и зависи от вас дали ще търсите комфорт или не сте от най-претенциозните.

Ние не бяхме супер оборудвани и определено имаше пропуски като например комарник на буса, сгъваема маса (и столчета). От друга страна си имахме килимче, романтично осветление и доста добра озвучителна система. Седалките в буса стават на легло, и си бяхме взели възглавници, спално бельо и спален човал, който служеше за завивка в по-халдните нощи. Също така е добре да носите малка метла за почистване на пясъка от буса..особено ако сте педант в почистването като мен.

Относно храната

Имаше моменти, в които се хранехме навън, но всичко беше много по-сладко, когато хапвахме домати със сирене в буса. Предварително бях взела дъска за рязане, кутии за храна, които ни служеха за освен ядене, така и складиране на продукти, прибори, салфетвки, мокри кърпи (може би най-нужното нещо!!) и достатъчно торби за боклук. Преди да тръгнем от Пловдив направих от любимите сурови бонбони за изпът, а закуската често представляваше диня със сирене.

Относно дрехите

Макар и да е лято, когато тръгвате на път без стриктен план, е добре да имате със себе си подходящи дрехи. Това включва връхно яке, дъждобран/уиндстопер, удобни обувки, хавлия, спален човал и 1-2 екстра тениски. Ние се справихме доста добре с багажа и нямаше нищо излишно.

Пътуване от Крапец до Синеморец

Първата спирка след Пловдив беше къмпинг Каваци – там останахме само за една нощ, за да разделим пътя до Крапец. Паркирахме близо до един семеен хотел, където беше отседнала моя приятелка. Бяхме паркирали леко скрити до един храст и мястото позволяваше да останем там за през нощта.  На следващата сутрин тръгнахме към Бургас, където се бяхме уговорили да пием кафе с приятел на Никола. От доста време не бях ходила там и макар и да минахме само през Морската градина, всичко ми направи супер добро впечатление. Най-много ми хареса системата за колела под наем, вендинг машината за прясно изцеден портокалов сок, къщата на Билбо Бегинс от романа “Хобит”..изобщо цялата визия на Морската градина. От там се запътихме директно към Крапец.

къщата на Билбо Бегинс в Морската градина, Бургас

Крапец е може би е едно от единствените останали неопетнени места по Черноморието. Намира се на пет километра от Дуранкулак – най-североизточната точка на Черноморието. Дивата зеленина наоколо, синьото море и шесткилометровата плажната ивица, правят това място наистина магическо. Ние отидохме там за кайтсърф прогноза и времето беше ветровито и леко хладно. В околността има къмпинг, 2 заведения на плажа, капанче на един хълм, магазин за хранителни стоки – помислено и за тези, които търсят удобство. Ако се наложи да свършите малко работа и ви трябва интернет, има къде да отдете. Докато компанията се забавляваше във водата, аз трябваше да свърша малко работа. За целта пригодихме буса за офис и определено имах най-хубавата гледка 🙂 Останахме три дни на Крапец и от там план нямаше.

Прогнозата позволяваше да се направи още една кайт сесия и заедно със сърф групата се запътихме към плажа на Шабленската тузла. За първи път отидох там през 2012 и от тогава не бях ходила. Определено има нещо общо с Крапец, но плажа е по-широк и е по-туристическо: има къщи, които се отдават под наем, сладко барче на плажа (с отлична интернет връзка и страхотно фрапе) и къмпинг почти на самия плаж. Въпреки това, мястото не е опорочено и може би е любимият ми плаж на Северното черноморие.

Не останахме в Шабла за през нощта и решихме, че целта ни ще е да стигнем до най-южната точка на Черно Море. Така пътешествието продължи на юг към нос Калиарка и Балчик. Озовахме на носа точно по залез слънце – гледка, която си заслужава да видите.

Намерихме място за спане малко преди Балчик, в близост до къмпинг “Свети Георги”. Паркирахме буса на нещо, което ни се стори паркинг, но на сутринта получихме почукване по стъклото от сърдит чичко, който ни каза: “преместете колата”. Оказа се, че не всички смятат буса за очарователен и се наложи да се събудим набързо. Още от предишния ден бяхме решили да отидем на обиколка из комплекс “Двореца” в Балчик. Мястото е наистина огромно и вероятно най-добре поддържаната атракция за културен туризъм от всички места, на които съм била в България. Имаше доста туристи (главно руски) още от 10 сутринта, а редовният билет е 20лв (за учащи 3лв). Бих казала, че си залужава да се види, тъй като мястото само по себе си е уникално и е пример за това как културен институт, може да бъде превърнат в приоритет за държавата и съответно да носи приходи.

За сега толкова..В част 2 предстои да ви разкажа за Шкорпиловци, Иракли, Арапя и Синеморец.

Please follow and like us:
2 comments Add yours
  1. Хей, здравей. Няма да се представям, но ще споделя и нашето пътуване, тъй като беше подобно. Купихме си кемпер началото на лятото. Бяхме аз приятелката ми и още един добър приятел. Единствената разлика е, че влязохме от румъния, като също прекарахме на крапец 2 3 дни- мястото е страхотно найстина, особено за кемпер или каравана. Дано не се комерсиализира прекалено. Не пропуснахме Камен Бряг – Джулай Морнинг! И газ на юг – искахме да уважим Иракли, но беше страхотен панайр от палатки и хора и продължихме към Созопол, Каваци, Дюни, Арапя, Синеморец! Хората просто не рзбират колко е хубаво нашето Черноморие! Поздрави 🙂

1. Привет Крис и благодаря за споделянето 🙂 наистина има райски кътчета по нашето море, а с бус или кемпер е просто чудно <3